Journalistiek

Klik op een afbeelding voor een grotere versie. (opent in een nieuw venster.)

Vrije Volk (jaren zestig)

De jaren zestig bij het Vrije Volk waren voor Dick Schaap hoogtijdagen. Als verslaggever maakte hij indrukwekkende reportages over onder andere het Nieuw-Guinea-conflict in 1962, het bezoek aan de Dalai Lama in ballingschap in India in 1966, de DDR in 1967 en het Softenon-proces en de aardbeving op Sicilië in 1968. In 1969 belichtte hij in een reeks verhalen over Marokko als een van de eersten de problemen van Marokkaanse gastarbeiders.

Flying Dutchman

Dick Schaap reisde de hele wereld over voor zijn reportages. Alleen al voor het magazine Flying Dutchman van KLM bezocht hij dertig landen. Schaap kijkt zelf met veel plezier en trots terug op zijn reportage over de Nederlandse ondernemer Koos Kalkman in Siberië, zijn indringende portret over de miljoenenstad Cairo, zijn persoonlijke verslag over Panama City (“Panama City lijkt voor een oud-IJmuidenaar op een vergroting van een jeugdherinnering”) en zijn 10-pagina grote verhaal over Moskou in 1990. Op veel van zijn reizen oor Flying Dutchman en Avenue werd Dick Schaap vergezeld door top-fotograaf Eddy Posthuma de Boer.

Avenue

Avenue, in 1965 opgericht door de legendarische 'bladendokter' Joop Swart was het eerste echte Nederlandse glanstijdschrift die de smaak van meer dan één generatie Nederlanders mede heeft bepaald. De ruime toepassing van fotografie in Avenue was ongekend, het formaat en de grafische vormgeving waren bijzonder en uitdagend.Vrijwel alles kon en mocht, zolang het relevant en spectaculair was. De seksuele bewustwording en emancipatie van Nederland - na de periode van de wederopbouw - is vrijwel feilloos af te lezen in de ruim dertig jaargangen. Dick Schaap behoorde samen met W.F. Hermans. Cees Nooteboom en Jan Cremer tot het groepje topauteurs dat voor Avenue reportages maakte. Fotografen als Paul Huf, Ed van der Elsken, Kees Scherer, Peter van der Velden, Eddy Posthuma de Boer en Inez van Lamsweerde vergezelden de schrijvers en maakten van het blad een erepodium voor de Nederlandse fotografie.

In 1971 schreef Dick Schaap de reportage ‘ Het andere Spanje’ waarin hij de twee kanten van Spanje toont: dat van Franco en dat van de arbeiders, studenten en intellectuelen. In Vissen voor je brood, eveneens uit 1971 , neemt Schaap de lezer mee naar de brug van de trawler ‘Cornelis Vrolijk’ . Het verhaal is zo beeldend geschreven dat je de wind in gezicht voelt en de haring bijna kunt ruiken. Het verhaal ‘Mongooltje of erger’ over het krijgen van een kind dat achterloopt is van een ander soort: uitgebreide research, sociaal bewogen en met autobiografische elementen.

Internationaal

In 1977 verscheen in het Spaanse El Pais een coverstory van Dick Schaap over Benidorm: Benidorm Bajo el Cemento. De redactie van El Pais besloot een buitenlandse journalist in te zetten, omdat dat het voor de redactie makkelijker maakte om kritisch du te zijn over de cementcultuur van Benidorm.

Opmaat & Checkpoint

Voor Veteranen in Nederland is er het veteranenmagazine CheckPoint (voorheen Opmaat). Dick Schaap is er vanaf 1997 als vast medewerker aan verbonden en schrijft nog in elk nummer verhalen en reportages. Spraakmakend was zijn verhaal over Louis Coevorden, de ontvoerder van Eichmannn (1997) en dat over John Maronier, die als dwangarbeider op 300 meter diepte in een kolenmijn in Hiroshsima zat, toen daar de atoombom ontplofte. In 2003 schreef Schaap een groot artikel over de Battle of the Atlantic, een onderwerp waar hij in 2008 het boek The Battle of the Atlantic - De grootste duikbootoorlog uit de geschiedenis - over zou publiceren. Ontroerend is het verhaal over de KNIL-militairen die ‘tussen de wielen van de geschiedenis” zijn geraakt. Met veertien schepen kwamen ze in 1951 voor een half jaar naar Nederland. Ruim een half jaar later is de Molukse gemeenschap nog steeds hier en telt onteveer 45.000 zieken. Dick Schaap interviewt de Molukse Frans Lekranty over hoe het hem in Nederland is vergaan.